Laatste dag in Kuti

6 augustus 2016

Na een kleine week in Kuti te zijn geweest, kan ik zeggen dat ik dichtbij het echte leven in Afrika ben geweest. Als je op de fiets stapt en de landerijen op fietst, zie je hoe het er hier aan toe gaat. Over zand en kleiwegen fiets je langs velden en zo nu en dan passeer je een hutje of een huisje van steen. Er scharrelen kippetjes en geiten en de kinderen spelen buiten. Vaders zie je niet en de moeders zijn bezig met koken en wassen. Ze zwaaien allemaal even vriendelijk. Gisteren zijn we naar een dorpje gefietst om een oven te bouwen zodat ze beter kunnen koken. Vorige week hebben ze al geleerd om te koken mbv briquettes zodat ze die nu ook in hun oven kunnen stoppen en niet steeds hout hoeven te kappen. We kwamen aangefietst en de kinderen kwamen schreeuwend achter ons aangerend; mzunga mzunga dat witte mensen betekent. Ze staan te giechelen en willen graag met je op de foto. Ze zijn vies, hun kleding is gescheurd en ze hebben niets. In het kinderdagverblijf werden we getrakteerd op gezang en daarna het alfabet. Vervolgens zijn we aan de gang gegaan met de vrouwen om een oven te bouwen. Eerst bakstenen verzamelen, modder maken en dan bouwen, laag voor laag. De vrouwen zijn even vriendelijk, pakken je hand vast en ze lachen zich rot als wij ook modder gaan maken. Als je er dan ook nog een woordje chichewa ingooit, is er hilariteit alom. Het hoofd van het kinderdagverblijf vroeg mij of ze wat bordjes, lepels en een grote pan konden krijgen nu ze die oven hebben. Ik heb dat namens ons allen toegezegd en gesponsord met geld. Dinsdag wordt het gekocht en vrijdag wordt het gebracht. Ik ben er dan helaas niet bij, ik ga morgen terug maar het wildlifecenter. Die snoetjes van die kinderen ga ik nooit vergeten, toen we terugliepen naar onze fietsen, werden mijn beide handen vastgepakt door twee kleine meisjes die mij niet meer loslieten. Het liefst kom je terug met tassen vol spullen en kleding maar het eind is zoek. Dat is waar Kuti ook zo goed in is, helpen met duurzame oplossingen. Investeren in een onderwijsfonds voor de kids die naar school kunnen, is een hele waarschijnlijke volgende stap. Vandaag gaan we verder bouwen aan het speeltoestel voor de kids in Kuti. Het is hard werken maar het is ook lekker omdat we verder niets aan ons hoofd hebben. En we worden getrakteerd op een bezoek van de zebra's en gister de kleine giraffe. De struisvogel hangt voortdurend om ons heen. Het was geweldig om hier te zijn, de Nederlandse managers maken er hier het beste van. Kuti is waar het kan zelfvoorzienend, een eigen waterput, electriciteit via zonne energie, alle bouwmaterialen komen zo veel mogelijk van het land, groente uit de moestuin etc etc. Bijna al het personeel is komt uit Malawi. Er liggen mooie plannen voor de toekomst. Ik ga ze helpen met een donatie van €250,-. Dus ook namens jullie dank daarvoor. http://www.kuti-Malawi.org

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dennis:
    6 augustus 2016
    Mooi schat!! Het zal vast indrukwekkend zijn. Als ik je verhaal lees voel ik het al. Mooi werk leveren jullie daar. Mooie foto's ook trouwens. X
  2. C.de wit:
    6 augustus 2016
    Hoi Karina,wat een mooie belevenis met die kinderen in dat dorp.Ik snap dat je heel veel wil doen daar,maar jullie doen je best en dat is al heel mooi!Papa vind jou de hollandse moeder Therese en ik was ontroerd door het verhaal en de filmpjes.Wij zijn in ieder geval trots op je en zien uit naar volgende berichten.Groeten en liefs van ons.
  3. Karina:
    6 augustus 2016
    Ja het is een hard leven hier voor zowel mens en dier, behalve voor de rijken uiteraard. Door de droogte die wordt verwacht, denken ze dat 3 miljoen mensen zullen sterven. Als je daarover nadenkt is het niet eerlijk verdeeld. We doen wat we kunnen en daarom is het fijn te weten dat er organisaties zijn die zich daarvoor inzetten. Ik geniet nog de komende week en dan zit het erop! Groetjes van mij! Xxx ps de Engelse meiden noemen mij momma bear ;-)
  4. Madelon:
    6 augustus 2016
    Fijn om weer wat te lezen van je. Fantastisch wat jullie allemaal doen:-) X
  5. Claire:
    7 augustus 2016
    Gaat goed Karina, goed werk en leuke foto's! Kon je zwemmen in lake Malawi? Liefs
  6. Jos Tolsma:
    7 augustus 2016
    Wat fantastisch wat je allemaal,meemaakt . Indrukwekkend allemaal .Wat fijn dat jullie de mensen zo goed kunnen helpen .dat geeft een goed gevoel.Nog heel veel hulp plezier .Ik lees het met plezier .groetjes Jos
  7. Elsemarie:
    7 augustus 2016
    fijn dat je ook voor de kiddies veel kan betekenen! Wat een mooie foto's! En een supermooie ervaring rijker straks...! kussie
  8. Mirjam:
    8 augustus 2016
    Wat een mooi verslag weer. Tranen in mijn ogen (daar is niet zoveel voor nodig ;)), want ik zie het zo voor me. Een mooie herinnering erbij. Dit kunnen ze je niet meer ontnemen, momma bear. Dikke X
  9. Ellen:
    8 augustus 2016
    Fantastisch allemaal mooie foto''s xx
  10. Wendy:
    9 augustus 2016
    Echt shapeau Kaatje wat een geweldige verhalen en ga zo door xxx
  11. Shahara:
    9 augustus 2016
    Hoi momma bear, hahaha ik kan mij helemaal voorstellen waarom zij jou zo noemen. je helpt hier thuis ook nog steeds 2 kleine aapjes. Wat een prachtig verhaal heb je nu weer neergezet en moest een traantje weg pinken. Ben super trots op jou en blij dat je daar aan het genieten bent. Keep up the good work over there sis. xx
  12. Petra-Ellen:
    12 augustus 2016
    Wat geweldig om te lezen allemaal! Super ervaring lijkt me, en ook echt fijn om zoveel mooie dingen voor anderen te doen! xx